Marketing & communicatie

Performance marketing

Het recept voor online campagnes die werken? Een correcte tracking van conversies, de continue optimalisatie van advertentiecampagnes en een heldere analyse van de ROI aan de hand van real-time dashboards.

We beseffen hoe belangrijk performance marketing is in het huidige digitale tijdperk én hoe snel deze marketingtak evolueert. Daarom dat de performance marketers van Unikoo zich blijvend informeren over nieuwe tools en technieken zodat ze nóg effectievere online marketingcampagnes kunnen opzetten voor onze klanten.

We starten een performance marketing strategie met het bepalen van het doel van de campagnes (bv awareness of conversion), het identificeren van de juiste doelgroep en het bepalen van de boodschap. Vervolgens worden krachtige beelden, video en/of tekst uitgewerkt die afgestemd zijn op de gekozen digitale kanalen.

Social paid: Meta & Linkedin

Wil je meer bekendheid genereren bij een doelgroep die jouw product of dienst mogelijk nog niet kent? Dan zijn advertentiecampagnes op sociale media vaak een goede plaats om te starten.

Wij zetten doeltreffende visuele advertenties op die resulteren in een hogere betrokkenheid en conversie, door nauwkeurig te segmenteren op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. De meeste campagnes worden gelanceerd op platformen als Meta (Facebook en Instagram) en LinkedIn. Echter, adverteren op kanalen zoals TikTok, Pinterest, YouTube en Snapchat behoort ook tot de mogelijkheden.

SEA: Google & Bing

Search Engine Advertising (SEA) heeft als doel om je bedrijf zichtbaar te maken op zoekmachines zoals Google en Bing. Door een grondige analyse van zoekwoorden en voortdurende optimalisatie van de Google Ads, zorgen wij ervoor dat jouw campagnes maximale zichtbaarheid en klikfrequentie behalen. Wij zorgen voor een kosteneffectieve aanpak die jouw doelgroep bereikt op het moment dat ze klaar zijn om te converteren.

Marketing Automation: E-mail en meer

Marketing automation helpt bedrijven om efficiënt te communiceren met hun doelgroep door het gebruik van geautomatiseerde workflows en gepersonaliseerde berichten. Zo kunnen e-mails, sms-berichten, sociale media-updates en andere vormen van communicatie worden geautomatiseerd op basis van het gedrag en de interacties van klanten en prospects. De resultaten van deze flows, zoals open- en klikratio, kunnen bovendien nauwkeurig worden gemeten en opgevolgd.

Deze (email) marketing automation flows worden doorgaans opgezet in bekende CRM systemen als Hubspot of Salesforce, maar ook eenvoudigere tools zoals Mailchimp of Active Campaign kunnen een goede basis vormen voor marketing automation. Onze marketeers helpen je bij elke stap van het proces: van de keuze van een marketing automation tool, tot het uitdenken en lanceren van de flows en het opvolgen van resultaten van de gepersonaliseerde campagnes!

SEO

Search engine optimization (SEO) is erop gericht om de zichtbaarheid en ranking van een bedrijf te verbeteren in de zoekmachine resultaten. We doen dit door middel van technische optimalisaties, hoogwaardige content en relevante backlinks. We starten hierbij met een grondige zoekwoordanalyse, (her)schrijven copy of voegen nieuwe content toe aan de website, en maken technische verbeteringen aan de website zodat deze beter scoort volgens het Google algoritme.

Het uiteindelijke doel van SEO is om potentiële klanten aan te trekken naar jouw website die op zoek zijn naar specifieke producten, diensten of informatie.

Tracking & Analytics

Een effectieve performance marketing strategie staat of valt met correcte tracking en rapportering. We analyseren eerst wat de relevante micro- en macroconversies zijn voor jouw bedrijf; zoals een rechtstreekse verkoop, een download van een brochure, nieuwsbrief inschrijving, demo-aanvraag of contactformulier. Vervolgens implementeren we de tracking van deze conversies via Google Data Studio of het gekozen CRM-platform.

We begrijpen dat je als klant behoefte hebt aan een transparant en direct inzicht in de resultaten van je campagnes, op elk gewenst moment. Daarom ontwikkelen we een gepersonaliseerd real-time dashboard in bijvoorbeeld Looker Studio, dat je een duidelijk overzicht biedt van de return on investment (ROI), de prestaties per kanaal en het klantengagement.

Onze methodologie

01 /

Analyse van de huidige situatie

02 /

Gefundeerde strategie

03 /

Uitwerking van het marketingplan

De roadmap naar een succesvolle marketingstrategie

Roadmapping sessie
Een sterk begin is het halve werk. In onze roadmapping sessie leggen we de basis voor een succesvolle marketingstrategie. Gedurende een kick-off sessie van een tweetal uur doorgronden we jouw bedrijf tot in de kern. We bespreken de doelen van je organisatie, belangrijke doelgroepen, relevante concurrentie en de toekomstvisie om een compleet en nauwkeurig beeld te vormen van je onderneming.

Analyse van de input
Grondig onderzoek betekent diepgaande inzichten. De kwalitatieve informatie en learnings uit de kick-off sessie vullen we verder aan met kwantitatieve data. We analyseren immers de resultaten van vorige marketingcampagnes en doen verdere analyses met behulp van relevante tools zoals Google Analytics, Google Search Console, Hotjar, Semrush, ... We identificeren de verbeterpunten en valideren wat reeds goed werkt.

Uitwerken gefundeerd marketingplan
Visie wordt realiteit met een helder plan. De verzamelde input en analyses worden samengevoegd tot een concreet actieplan dat rekening houdt met online en offline marketingkanalen en-strategieën. We kijken naar wat het doel is van de marketingaanpak (bv. awareness of consideration) en identificeren welke acties uit de marketingfunnel we kunnen implementeren om deze doelen te bereiken en prospecten verder doorheen het aankoopproces te leiden.

We plannen acties voor de korte, middellange en lange termijn die strategisch ingezet worden om de marketingdoelen te bereiken en zetten dit af ten opzichte van een haalbare planning en realistisch budget.

Presentatie van het marketingplan
We presenteren onze bevindingen en het actieplan tijdens een diepgaande sessie. We nemen alle details van het plan door zodat je een heldere visie hebt op de toekomstige roadmap.

Marketing uitvoering
Actie ondernemen met de juiste kennis en expertise. Onze marketeers staan klaar om de geplande acties met de nodige verve en deskundigheid uit te voeren binnen de vooropgestelde deadlines.
We volgen de marketing roadmap en zorgen dat elke campagne met zorg en aandacht
wordt geïmplementeerd, terwijl we deze continu monitoren voor optimale prestaties. 

Bij elke stap van de weg, van de eerste ontmoeting tot de uiteindelijke uitvoering, versterken we uw merk en tillen we uw marketing naar een hoger niveau. Met een diepgaand begrip van zowel merk- als marketingstrategie, is Unikoo de partner die je nodig hebt voor tastbare resultaten en een duurzame groei.

Samen iets unieks creëren?

Relevante insights

Inzichten om mee naar huis te nemen

29/5/2024

SQL vs. MQL: het optimaliseren van leadkwaliteit via advertentiecampagnes

9/8/2023

Van likes naar leads: het belang van waardevolle content

1/12/2022

Adverteren op Google? Doen!