Meer verkopen met je webshop via Google Shopping
Meer weten over Google Shopping advertenties voor je webshop? In deze blog duiken we dieper in op één van de meest succesvolle advertentietypes in de e-commerce sector. Ben jij klaar om alles uit je webshop te halen en je bedrijf aan de hand van je Google Merchant Center op te schalen? Lees dan snel verder en ontdek de talloze voordelen van Google Shopping!
Meer verkopen met je webshop via Google Shopping
E-commerce is booming in ons kleine landje. Zo nam de online aanschaf van kleding, gadgets en entertainment producten in 2021 met meer dan één derde toe (een toename van maar liefst 35%!).
Het online aankopen van goederen en diensten en heeft een ware sprint getrokken mede dankzij de Covid lockdown periode. Betekent dit dat onze online kooplust zal uitbollen na dit recordjaar? Absoluut niet, e-commerce en online shopping is here to stay! Het vertrouwen én succes van de Belgische e-commerce fungeert als vliegwieleffect voor handelaren die de boot in eerste instantie misten.
Wat is Google Shopping?
Via Google shopping kan je online zoekverkeer met beide handen vastpakken en converteren naar online aankopen. In essentie is Google Shopping een Comparison Shopping Service (CSS) oftewel een prijsvergelijkingssite zoals bijvoorbeeld beslist.be of kieskeurig.be.
Google Shopping maakt het mogelijk om verschillende aanbieders in één oogopslag te vergelijken en is intussen een ware best practice onder ervaren online shoppers. Het laat je toe om dat artikel waar je naar op zoek bent te vinden aan de beste voorwaarden.
De resultaten van Google Shopping heb je ongetwijfeld al voorbij zien komen. Je vindt ze terug bovenaan de Google Search resultaten of in het aparte Google Shopping tabblad.
De voordelen van Google Shopping
1. De kracht van Google
Ook al bestaat Google nog maar 23 jaar, toch heeft het zoekplatform ons leven enorm hard veranderd door ons ten alle tijden te voorzien van gratis informatie à la carte.
Onze loyaliteit voor de bekende zoekmachine is wel heel hoog, zo bezitten ze een marktaandeel van 87,72% wereldwijd, en 98,64% in België. Google spant al jaren de kroon bij het vakkundig natrekken van ‘feiten’ die zatte nonkels op familiefeesten maar al te graag delen met de groep.
Elke maand krijgen de Google Servers wereldwijd 60 miljard zoekopdrachten binnen . Deze schatkist aan consumenteninformatie kan elke aanbieder valoriseren dankzij het adverteren via Google Ads, zo ook met Shopping Ads.
2. Geëngageerde kopers – Hoge Intentie
Waarom nog algemeen adverteren naar potentiële doelgroepen in de hoop dat iemand wel interesse zou tonen? Via Google Ads bereik je personen die verder staan in het koopproces: ze zijn doelbewust op zoek om het ingevoerde artikel aan te kopen.
3. Gratis productvermelding in Google Shopping
Sinds 2020 toont het Google Shopping tabblad ook gratis productvermeldingen. Deze resultaten verschijnen niet op het Search tabblad maar resulteren wel in meer bereik en verkeer naar je producten. Het (gratis) uploaden van je product feed naar het Google Merchant account is dus een echte no-brainer voor wie meer omzet wil genereren met zijn/haar webshop.
4. Makkelijk in gebruik
Wie gebruik wil maken van Google Shopping Ads moet eerst zijn producten of catalogus uploaden in het Google Merchant Center. Dit is een tool van Google waarbij je heel gemakkelijk je product feed beheert, bijwerkt en inzet als betaalde advertenties via Google Ads. Heb je al een bestaande Google Ads account? Dan koppel je beide tools via een aantal klikken. Zo start je binnen no-time met het adverteren van je producten via Shopping advertenties.
Je kan je product feed in Merchant Center ook handmatig uploaden op meerdere manieren: dankzij een spreadsheet tool in Excel of Google sheets, via een website crawl of door het invoeren van een content API.
Heb je een webshop van Shopify, Woocommerce, Magento of een andere populaire CMS? Dan integreer je heel gemakkelijk je product feed dankzij ingebouwde koppelingen of via plug-ins.
5.ROAS
Dankzij de beschikbare data uit je product feed haalt het Merchant Center en het daarbij gekoppelde Google Ads account omzetgegevens uit je campagnes. Dit zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt van hoeveel omzet je haalt uit het gespendeerd advertentiebudget. Uit deze data wordt de ROAS oftewel de Return On Ad Spend berekend:
In essentie is de ROAS een methode om de effectiviteit van een advertentiecampagne te bepalen. Wanneer een campagne 5.000 euro oplevert, en de campagnekosten 1.000 euro bedragen, is de ROAS 5X oftewel een ratio van 5:1.
Dit betekent dat voor elk mediabudget we aan advertenties besteden, we 5 keer zoveel omzet genereren. Belangrijk is wel dat je rekening houdt met de gepresteerde uren voor het opzetten van deze advertenties, deze kosten trek je hier namelijk nog van af.
Het grote voordeel van ROAS als key metric is dat je een heel goed idee krijgt van de effectiviteit van je campagnes, wat optimaliseren en opschalen makkelijker maakt. Kosten per conversie in een Google Search campagne is daarentegen wat minder transparant aangezien je soms moeilijk een prijs kan plakken op de kwaliteit van een lead/conversie.
6. Dynamische remarketing/retargeting advertenties
Waarom volgen die sportschoenen waar we een paar dagen geleden op hebben geklikt via Zalando ons toch overal? Uiteindelijk heb je weinig keuze, want net wanneer je besloot je portefeuille dicht te houden, zie je die welbepaalde sportsneakers opnieuw voorbijkomen in de solden.
Dit is uiteraard geen toeval: het komt doordat Google alle data uit analytics haalt en deze voor een periode opslaat. Wanneer je een dynamische remarketing campagne opzet binnen Merchant Center, target Google net die bezoekers op je website die reeds interesse toonden in specifieke artikelen. En dit via remarketing advertenties.
Alle e-commerce giants gebruiken deze effectieve strategie met veel vertrouwen. Het inzetten van dit soort advertenties kent dan ook alleen maar voordelen:
- Alle producten in je product feed verschijnen automatisch wanneer ze passen bij de persoonlijke interesse van de websitebezoeker.
- Het verhoogt de Customer Life Time Value (LTV) enorm voor goederen die periodiek worden aangekocht.
- Het zorgt voor veel exposure en creëert brand loyalty.
Het trekt twijfelaars terug naar je website om de aankoop te voltooien en vervolledigt de volledige customer journey in jouw online marketing strategie
Een voorbeeld van dynamische remarketing is nooit ver te zoeken. Zo zocht ik onlangs op Coolblue naar een Apple Watch, een product met een wat hogere prijsdrempel waar ik nog een extra nachtje over moest slapen. Het resultaat? Ik typ momenteel deze zin af met aan mijn linkerpols datzelfde product, guilty as charged …
Is het nuttig om gebruik te maken van Google Shopping Ads en het Google Merchant Center?
Als je na het lezen van dit artikel nog twijfelt over de kracht van Google Shopping ads, dan lees je hem best nog een keer. Heb je een webshop met producten en wil je net zoals de grote spelers zoals bol.com, Zalando of De Bijenkorf meer omzet genereren? Dan kunnen dit soort advertenties een grote rol in je succes spelen.
Google Shopping ads zijn vrij toegankelijk met kleine budgetten of zelfs volledig gratis. Wil je samen bekijken of deze advertenties jouw webwinkel naar een ander niveau kunnen tillen? Neem dan contact met ons via hello@unikoo.be voor een verdere uitleg!