Insights

Waarom elk bedrijf een brandbook nodig heeft

In een wereld vol moordende concurrentie is een sterk merk jouw geheime wapen. Maar wist je dat een merk veel meer is dan louter een naam, logo en kleurenpallet? Het gaat om de identiteit, waarden en visie van je bedrijf. Goede branding laat je toe om jouw merk strategisch in de markt te zetten en een connectie met je doelgroep te maken, met een duidelijke boodschap én stijl. Wil je overal consistent en herkenbaar communiceren? Dan is een brandbook jouw beste vriend. Maar wat is een brandbook en waarom is het zo belangrijk? En wat mag er niet ontbreken in een goed brandbook? We leggen het voor je uit!

13/3/2025
5 min. leestijd
Charlotte Simons
Brand Designer

Een brandbook, wat is dat?

We horen je al denken: “Een brandbook, wat is dat?” Wel, een brandbook – of huisstijlgids – is een document dat de essentie van je bedrijf vastlegt. Het helpt je om consistent en effectief te communiceren met je publiek, ongeacht wie de communicatie opstelt. Een brandbook is niet zomaar een document vol designregels, maar een strategisch fundament waarmee je merk op élk touchpoint dezelfde impact maakt. Steeds in dezelfde vooropgestelde stijl en met dezelfde kernboodschap. Zie het als de bijbel van je merk, vol do’s en don’ts om jouw merk sterk en uniform naar buiten te brengen.

De kracht van een brandbook

Een brandbook formaliseert je merkverhaal. Het beschrijft de missie, visie en waarden van je merk, schetst een beeld van je doelgroep en geeft inzicht in de boodschap dat je wil overbrengen. Dit creëert een sterke identiteit en persoonlijkheid voor je merk.

Daarnaast helpt een brandbook je om jezelf te onderscheiden. Door een unieke visuele identiteit te creëren, je tone-of-voice vast te leggen en regels te bepalen over kleurgebruik, typografie en andere visuele elementen, zorg je voor een herkenbare merkuitstraling. De voordelen? Je valt op, bouwt vertrouwen op bij je doelgroep en blijft in hun geheugen hangen.

De onmisbare onderdelen van een brandbook

Een brandbook bestaat uit verschillende puzzelstukjes die samen jouw merk vormen. Welke onderdelen onmisbaar zijn, leggen we hieronder voor je uit.

1. Waarden, missie en visie

Ten eerste bevat een brandbook een duidelijke omschrijving van je waarden, missie en visie. Het legt vast waar je merk voor staat, wat dat concreet inhoudt voor je bedrijf en waar je merk in de toekomst voor wil gaan. Deze elementen zijn cruciaal voor alle strategische beslissingen, waaronder ook je branding. Niet helemaal zeker hoe je zo’n helder toekomstbeeld schetst? Stel jezelf vragen zoals ‘wat vinden wij écht belangrijk’, ‘wat drijft ons?’ en 'hoe willen we de wereld veranderen?’. Dan kom je al een heel eind verder!  

2. Merkpositionering

Merkpositionering is de perceptie van een merk in vergelijking met andere merken. Met andere woorden: het beeld in het hoofd van de consumenten. Pepsi is geen Coca Cola, ook al verkopen ze beiden cola. En Ritchie cola spreekt al helemaal een ander doelpubliek aan. Hoe gelijkaardig producten of diensten soms ook zijn, sterke merken hebben telkens een onderscheidende eigenheid en nemen een andere plaats in op de markt. Het brandbook legt vast welke perceptie en welke plaats op de markt het merk ambieert.

3. Brand concept en story

Staat je merkpositionering scherp? Dan is het tijd om deze te vertalen naar een brand concept en een sterk merkverhaal - dé manier om de gewenste perceptie op te wekken. Welke kernboodschappen zal je gebruiken in je communicatie om de juiste gevoelens en associaties uit te lokken? En welke tagline vat dit op een catchy manier samen? Als je het achterliggende idee van het brand concept in je gehele merkcommunicatie kan doortrekken, dan maak je pas écht indruk.  

4. Logo

Je logo is het visitekaartje van je bedrijf. Net daarom is het belangrijk om dit consequent te gebruiken. Een brandbook bevat gedetailleerde richtlijnen voor het gebruik van je logo: welke versie je gebruikt op lichte en donkere achtergronden, de minimale grootte en de belangrijkste do’s en dont’s. Bevat het logo een ‘tweede laag’? Leg dan in het brandbook zeker uit hoe het logo tot stand gekomen is en hoe het in relatie staat met het brand concept. Dit kan immers designers en (content) marketeers inspireren om het verhaal nog verder door te trekken!

5. Kleurgebruik

Het kleurenpalet van je merk speelt een grote rol in de visuele identiteit. Met de juiste kleuren wek je emoties op en zorg je voor herkenbaarheid. En dat is precies wat je als merk wil bereiken. Je brandbook vertelt welke kleuren je gebruikt voor tekstuele en visuele elementen, beschrijft primaire en secundaire kleuren en geeft voorbeelden van juiste en onjuiste toepassingen.  

6. Typografie

De keuzes van de juiste lettertypes zijn belangrijk voor de professionele uitstraling en de leesbaarheid van je teksten. In je brandbook maak je onderscheid tussen primaire lettertypes voor titels en secundaire lettertypes voor tussentitels en broodteksten. Geef zeker ook voorbeelden van lettertypecombinaties en de context waarin ze gebruikt moeten worden.

7. Elementen

Naast het logo, kleurenpalet en typografie, zijn er andere elementen die je huisstijl compleet maken. Denk aan lijnen, vormen en iconen die je consistent gebruikt in al je communicatie-uitingen. Dit zorgt voor een herkenbare stijl. Voeg sjablonen toe voor marketingmateriaal, presentaties en interne documenten.

8. Beeldgebruik of fotografie

Je brandbook bevat ook richtlijnen voor beeldgebruik of fotografiestijl. Zorg voor een uniforme look-and-feel in al je beeldmateriaal, passend bij de emoties die je wilt overbrengen. Denk aan voorschriften over onderwerpen, nabewerking en kleurenpalet. Bepaal daarnaast of je een voorkeur hebt voor bijvoorbeeld lifestyle-fotografie, productshots of stockfoto's.

9. Tone-of-voice

Last but not least, de tone-of-voice. Dit gaat over de stijl, het taalgebruik en de emotie in je woorden. Het is de persoonlijkheid van je merk. Bedenk goed hoe je je doelgroep wilt aanspreken: speels of serieus? Formeel of informeel? Een consistente tone-of-voice zorgt voor herkenbaarheid. Voorzie voorbeelden van correcte en incorrecte communicatiestijlen en situaties waarin verschillende tonen gebruikt kunnen worden.

Een sterk merk begint bij een duidelijke en consistente identiteit – en een brandbook is daarbij onmisbaar. Het fungeert als de ruggengraat van je merkstrategie, bewaakt je visuele en verbale stijl en zorgt ervoor dat iedereen binnen je organisatie dezelfde taal spreekt. Of je nu een start-up bent of een gevestigde onderneming, investeren in een brandbook helpt je om herkenbaar, professioneel en geloofwaardig te blijven. Wil je jouw merk versterken en consistent uitdragen? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met jouw brandbook – en wij helpen je daar graag bij!

Neem gerust contact met ons op, dan brengen we samen je merk tot leven!

Relevante insights

Ook interessant

25/2/2025

Levenslang leren op de werkvloer: een wettelijke én strategische must

14/1/2025

Unikoo Wrapped: 2024 door de lens van Unikoo

10/12/2024

Het fiscale en juridische landschap in beweging: wat verandert er voor ondernemingen?