Insights

In 3 stappen naar een sterke personal brand op LinkedIn

Je kan als persoon heel wat uit LinkedIn halen mits de juiste aanpak. Kijk naar jezelf alsof je een merk zou zijn en vraag je vervolgens af hoe je dat merk zou ‘verkopen'. Dé techniek hiervoor? Het creëren van een sterke personal brand. Personal branding, een zoveelste verengelste term? Of toch de moeite waard?

17/5/2021
5 min. leestijd
Carmen Du Tré
Creative strategist

Een sterke personal brand zorgt voor tal van voordelen, ook voor ondernemers. Je professionele ontwikkeling kan in de kijker gezet worden volgens jouw persoonlijke waarden. Daarnaast kan jij jouw onderscheidend karakter beklemtonen, autoriteit uitstralen en zo een concurrentieel voordeel bekomen.

Om jou hierbij te helpen geven we graag 3 handige stappen mee in deze blog. Personal branding, here you come!

One of a kind

LinkedIn behoort in België tot 1 van de 3 meest gebruikte sociale media met 4 miljoen gebruikers. Geen idee hoe jij daartussen kan opvallen? We've got your back!

Wil je impact hebben en wil je je daardoor onderscheiden? Dan moet je je laten zien zoals je écht bent. Unieke boodschappen hoeven niet, wel een unieke boodschapper. Wees jezelf door een authentieke personal brand neer te zetten. Die personal brand zal je helpen om een sterk en goed online imago uit te bouwen.

"You don’t have to be better, you just have to be different.”

Personal wat?

Personal branding, een fancy benaming voor je eigen authentiek imago dat je zal creëren en de wereld insturen. Dit doe je door het bepalen van je PUSP, a Personal Unique Selling Proposition.

Enkele vragen die je jezelf kan stellen en hierbij kunnen helpen:

  • Wat is het doel van je profiel?
  • Met wie wil je connecteren?
  • Hoe ga je hen vinden?

Vervolgens zijn er 3 stappen om dit te concretiseren:

  • Start: begin met je profiel en bijhorend portfolio
  • Join: bouw je netwerk uit
  • Speak: deel je kennis, visie en gevoel

Stap 1: wie ben jij?

We krijgen wel eens de vraag: “Wanneer is mijn profiel goed?”.

Een goed profiel is volledig, meer niet. Zie je LinkedIn-profiel als jouw visitekaartje. Vul het aan met correcte en persoonlijke informatie die relevant is voor de mensen met wie je zal connecteren.

Wil je jouw profiel aanvullen om van start te gaan? Gebruik dan deze checklist:

  • Upload een profielfoto: kijk recht in de lens, lach natuurlijk en ga voor herkenbaarheid. Twijfel je of de foto goed is? Check dan photofeeler.com.
  • Upload een banner: denk maar aan een quote die jou typeert, een passie die je kan afbeelden, een logo van de organisatie waar je voor werkt,...
  • Voeg een headline toe: kies niet voor een saaie functietitel, ga voor een aantal aantrekkelijke key terms over jezelf en je kunnen.
  • Schrijf een samenvatting: hou het kort maar krachtig. Wie ben je, wat doe je en waartoe nodig je de bezoekers van je profiel uit?
  • Bepaal je skills: waar blink jij in uit? Voeg deze toe en laat mensen uit je netwerk je ‘endorsen’. Vraag het eens aan je collega’s of mede-ondernemers? Update deze ook regelmatig. We leren tenslotte voortdurend bij!
  • Vul je werkervaring aan: focus hierbij niet enkel op je functietitel maar voeg extra informatie toe. Wat houdt je job in?
  • Geef en vraag referenties: Heb je een tevreden klanten, collega's of werknemers? Vraag hem/haar een referentie.
  • Voeg een persoonlijke URL toe: klik rechts bovenaan op ‘edit public profile & url’, hier kan je je naam toevoegen aan de URL van je profiel. Extra punten van Google? Check!

Wist je trouwens dat Google je LinkedIn-profiel ook mee opneemt in de zoekresultaten? Je kan dus sneller gevonden worden dan je zou denken, een reden te meer om hier even de nodige tijd in te investeren.

Is je profiel volledig en toont het wie jij bent? You’re almost ready to launch yourself! Een laatste toevoeging is jouw eigen ‘featured’ portfolio, stoefboekje in de volksmond.

Hier kan je posts aan toevoegen, artikels of blogs die je geschreven hebt of andere media die jouw ervaring of persoonlijkheid kunnen benadrukken. Ook documenten of presentaties waar je terecht fier over bent kan je hier highlighten. Laat zien wat je kan!

Stap 2: bouw je netwerk uit

Je netwerk uitbouwen doe je door te connecteren met anderen. Het doel van connecteren? Professionele relaties uitbouwen, niet zoveel mogelijk connecties verzamelen. Zoek naar gelijkgestemden, (ex)-collega’s, mede-ondernemers,… en nodig hen uit om te connecteren. Ga hiervoor naar www.linkedin.com/mynetwork/ en zoek naar relevante mensen om mee te connecteren.

Een tip die we je hierbij willen geven: voeg een persoonlijk bericht toe bij de uitnodiging. Wanneer je dit doet, is de kans groter dat de uitnodiging geaccepteerd wordt. Je netwerk groeit sneller en de tekst blijft in LinkedIn Messaging te zien. Dit zal verdere interactie stimuleren en vergemakkelijken. Daarnaast laat een persoonlijk bericht ook zien dat je er moeite voor doet. Op een netwerkborrel deel je toch ook niet enkel visitekaartjes uit, toch?

Stap 3: deel updates en reageer

Speak up! Door te spreken open je de deur om in interactie te gaan met je connecties. Hierdoor kan je ook een stijging opmerken van het aantal profielbezoeken en zo krijg je dus meer visibiliteit. Een win-win dus.

Vind je het moeilijk om updates de wereld in te sturen of heb je geen idee waarmee te beginnen? Begin dan met reageren. Op deze manier blijf je ook in verbinding staan met je connecties maar hoef je nog niet ‘all the way’ te gaan.

Enkele voorbeelden:

  • Feliciteer je connecties met een werkjubileum of verjaardag.
  • Je connecties gaan een nieuwe uitdaging aan? Wens hen succes.
  • Eén van je collega’s heeft iets verwezenlijkt? Deel het met veel trots.
  • Is er een nieuwe collega in je team? Kondig het zelf ook even aan! Heet hem/haar welkom!
  • Je ziet een interessant artikel? Like het en reageer ook even.
  • Er passeert een interessante opportuniteit voor iemand die je kent? Tag deze persoon en vertel waarom het een match zou kunnen zijn.

Ben je klaar voor de volgende stap? Dan kan je zelf updates maken en lanceren. Profileer jezelf hierbij als de expert.

Enkele voorbeelden;

  • Is er een nieuwe trend binnen jouw vakgebied? Wat denk je er van? Deel je mening en toon je expertise.
  • Is er een onderwerp waar je veel over weet? Schrijf er een artikel/blog over en deel het met je connecties. Weet dat je in een artikel veel meer kwijt kan dan in een gewone update.
  • Heb je op persoonlijk vlak iets meegemaakt wat je kan professioneel kan verdedigen? Smijt het in de groep. Vandaag de dag wordt over persoonlijke groei en ontwikkeling ook heel veel gedeeld op LinkedIn.

Your time to shine

Heb je na het lezen van deze blog zin om zelf aan de slag te gaan? Niet twijfelen, gewoon doen! Blijf steeds jezelf. De unieke jij, the one of a kind. Het is jouw online imago waar je aan bouwt.

Heb je toch nood aan wat hulp of wil je na deze basis een meer diepgaande sessie zoals een LinkedIn Deepdive? Neem dan contact op, we zetten de koffie alvast klaar.

Relevante insights

Ook interessant

15/11/2024

Content is king, video is queen: waarom Gen Z video boven alles verkiest

17/9/2024

Het fiscale en juridische landschap in beweging: wat moet je weten als ondernemer over de wetswijzigingen van Q3 2024

20/8/2024

Print in het digitale tijdperk: een naadloze integratie