Insights

How to win the war on talent (spoiler: met jouw unieke EVP)

Ben jij klaar om je Employer Value Proposition met twee handen vast te nemen en gaandeweg het perfecte talent aan te trekken voor jouw onderneming? In onze blog geven we een concrete uitleg en voorbeelden hoe je dit kunt verwezenlijken.

31/5/2022
5 min. leestijd
Cindy Van Eester
Talent Manager

In onze blog ‘Employer Branding: jouw krachtigste wapen in de strijd om talent’ haalden we het belang van een sterk employer brand al aan.

Het startpunt van elk employer brand is het formuleren van de Employer Value Proposition (EVP), de USP van jouw bedrijf als werkgever. Waarom zou een kandidaat voor jouw bedrijf moeten kiezen? Wat maakt jouw bedrijf zo anders dan de anderen? Het antwoord op deze vragen ontdek je door op zoek te gaan naar je EVP.

Cruciaal hierbij is dat het EVP authentiek is en dat deze overeenstemt met de realiteit zodat je geen foute verwachtingen schept bij nieuwe en huidige medewerkers. Als de EVP bouwstenen gekend zijn, kan je deze gaan inzetten om je brand uit te bouwen. Dit doe je onder andere door ze te verwerken in je vacatures, op de career site, social media campagnes, business cases, pitches, etc.

De laatste paar jaar zijn we bij Unikoo enorm gegroeid én verder geprofessionaliseerd op diverse vlakken zoals verdere digitalisering, geoptimaliseerd loonbeleid,... Om naar de next level te gaan is teamuitbreiding een must. We geloven natuurlijk dat we heel wat te bieden hebben aan onze medewerkers. Maar hoe leg je uit aan kandidaten waarom het zo fijn is om te werken bij Unikoo? Buzzwords zoals “een fijne werksfeer”, “toffe collega’s” en “uitdagende projecten” daar red je het niet mee in een tijdperk waarin er een overvloed aan vacatures open staan!
Het ideale moment om onze eigen EVP uit te werken dus!

Hoe hebben wij deze uitdaging aangepakt?

We gaven het al aan, authenticiteit is belangrijk. En hoe ontdek je hoe het er ECHT aan toe gaat binnen het bedrijf? Door te praten met medewerkers! Daarom hebben wij gekozen voor een interactieve workshop met een representatieve groep van werknemers: collega’s uit verschillende services, zowel collega’s die al lang bij Unikoo werken of recent gestart zijn, zeer ervaren collega’s en collega’s die net zijn afgestudeerd,… Een ideale mix dus!

Onze collega’s werden, door verschillende vraagstellingen, uitgedaagd om stil te staan bij wie we zijn als werkgever. Challenges zoals een collage maken van beelden of teksten die zij associëren met Unikoo of een link maken tussen onze cultuur en sporten, BV’s en gerechten brachten interessante feedback naar boven. Vreemde oefeningen denk je? Integendeel! Foute antwoorden zijn niet mogelijk, alleen maar inspirerende verhalen die ons veel leerden over Unikoo als werkgever. Want de link met een pizza die je naar hartelust kan samenstellen met jouw favoriete ingrediënten maar die ook als geheel toch heerlijk blijft, die ontdek je niet elke dag!

We wilden graag een zeer realistisch en breed gedragen beeld hebben van hoe onze collega’s Unikoo ervaren. Om die reden lanceerden we aanvullend op de workshop nog een bijkomende survey. Bepaalde topics werden extra bevraagd, bij sommige items peilden we naar feedback a.d.h.v. een rating, … En om iedereen open en vrij te kunnen laten spreken werd de survey anoniem ingevuld.

Maar wat was dan het resultaat?

Uit zowel de workshop als de survey kwam er een aantal punten steeds naar voren:

  1. Teamvibe/cultuur: we hebben een zeer diverse groep medewerkers maar de samenhorigheid is groot. Er is veel aandacht voor de medewerker en zijn/haar welbevinden. Niemand is bij ons een nummer.
  1. Jobshaping: onze medewerkers krijgen sterk de kans om hun eigen job en carrière te shapen. Zo zoeken we opdrachten in bedrijven en sectoren die nauw aansluiten bij de wens van de collega. Op die manier spelen we graag in op de dagdagelijkse job happiness.
  1. Verschil maken: doordat we vaak voor startups en scale-ups werken kunnen we echt een verschil maken voor onze klanten. We brengen een expertise aan die van essentieel belang is in hun dagdagelijkse business.

Het grootste leerpunt dat we ontdekten uit deze oefening was het opleiden van onze medewerkers. Hier hebben we vandaag nog geen overkoepelende aanpak voor. Reden te meer om hier de komende maanden op te gaan inzetten!

Hoe moet het nu verder? Onze volgende stap is om bovenstaande 'values' om te zetten naar een verhaal. Zowel in woord als in beeld, waarna we dit verder kunnen doortrekken in onze rekrutering, marketing campagnes, communicatiestrategie, talentbeleid, interne branding, …

Had je verwacht dat onze EVP al helemaal op punt stond? Nee hoor, en dat zal het ook nooit zijn, want Employer Branding en EVP zijn een ‘work in progress’ dat voortdurend zal aangepast worden. Én dat maakt het net zo boeiend, toch?

Ready to win the war on talent?

Heb je moeite met het vullen van die openstaande vacatures of het aantrekken van personeel dat heel goed aansluit bij jouw bedrijf?

Of je nu reeds een unieke EVP hebt of niet, probeer eens te brainstormen over hoe jouw ideale werknemer er uitziet en welke verwachtingen hij/zij hebben. Het aanwerven van het juiste personeel begint bij een goede analyse van hoe je jezelf ziet als bedrijf, en hoe je met je medewerkers wenst om te gaan.

Ben je zelf benieuwd naar wat een goede EVP kan betekenen voor jouw bedrijf maar heb je niet de nodige expertise of tijd? Stuur ons dan zeker een mailtje op hello@unikoo.be, en wij helpen je graag verder!

Relevante insights

Ook interessant

3/12/2024

De impact van Generative AI op Vlaamse kmo’s

15/11/2024

Content is king, video is queen: waarom Gen Z video boven alles verkiest

17/9/2024

Het fiscale en juridische landschap in beweging: wat moet je weten als ondernemer over de wetswijzigingen van Q3 2024