Het belang van een goed logo
Een logo is als een visitekaartje voor een bedrijf. Het vormt de eerste indruk die potentiële klanten hebben. Het toont wie als bedrijf bent en waar je voor staat, als een visueel symbool dat je kernwaarden en identiteit weerspiegelt.
1. Memorabel in eenvoud
Een goed logo is eenvoudig maar effectief in zijn ontwerp: het valt op, prikkelt en trekt de aandacht. Zulk sterk en simpel logo is gemakkelijk te herkennen én te onthouden, zowel voor bestaande klanten als voor potentiële klanten. De high-scores in die vroegere logo games, die logen er immers niet om: als mensen jouw logo kennen, wint ook jouw merk een plekje in het hoofd. En wanneer potentiële klanten een behoefte hebben die jouw bedrijf kan vervullen, dan ben je nergens liever dan top of mind.
2. Een weerspiegeling van jouw bedrijf
Een goed logo visualiseert waar je als bedrijf voor staat. Het moet de juiste sfeer oproepen en gevoelens aanspreken die passen bij de producten of diensten van het bedrijf. De missie, visie en waarden die je als bedrijf wil uitstralen zitten hier zelfs al in vervat. Zet je graag betrouwbaarheid in de kijker? Of illustreert een creatief, opvallend of gedurfd logo eerder jouw merkidentiteit? Een logo is een stukje imago dat je helemaal zelf in handen hebt!
3. Onderscheiden van de concurrentie
Denk je aan cola, dan zie je het logo van de marktleider hoogstwaarschijnlijk voor je. Mr. Proper is niets zonder de schoonmaakhunk die sinds mensenheugenis de flessen siert, en ook Pringles kan je je niet zonder sterk besnorde flacon voorstellen. Logo’s zijn sterke visuele cues die direct opvallen in de winkelrekken of in een online aanbod, en die producten onderscheiden van de concurrentie. De kleuren, lettertypes en mascottes maken de producten overal herkenbaar. Met een aantrekkelijk logo dat de aandacht trekt of positieve associaties opwekt, ben je de concurrentie dus een stapje voor.
4. Trouwe aanhang
Een goed logo kan ook bijdragen aan de merkloyaliteit. Mensen voelen zich meer verbonden met een merk waarmee ze zich kunnen identificeren, dat ze kunnen herkennen en onthouden. Die loyaliteit kan zich uiten in een simpele merkvoorkeur, maar het kan ook veel verder gaan. Mensen gebruiken logo's ook voor zelfexpressie of als statussymbool. Denk bijvoorbeeld maar aan designershirts met prominente branding als print, maar ook aan supermarktketen Lidl die een succesvolle reeks merchandise voorstelde.
5. Professionele indruk
Een goed logo maakt een positieve indruk. Het kan het vertrouwen van klanten vergroten, het laat zien dat je oog hebt voor detail en dat je aandacht schenkt aan de zaken die belangrijk zijn. Maar het omgekeerde is natuurlijk ook waar: een verouderd, slordig of onprofessioneel logo straalt af op jouw bedrijf. Je lijkt al snel onzorgvuldig, onbegaan, nonchalant, niet serieus of zelfs onbetrouwbaar. Heb jij een verouderd logo dat niet meer helemaal strookt met jouw merkidentiteit? Dan is het tijd om dit grondig onder handen te nemen.
Een goed logo kan kortom écht het verschil maken voor je merk. Zet je een nieuw merk in de markt of is je huidige merk aan opfrissing toe? Overweeg je om het professioneel aan te pakken? Onze brandingspecialisten ontwerpen een logo én doen een aanzet voor een wervelende huisstijl, van kleuren en lettertypes die jouw bedrijf perfect visualiseren tot de tone of voice voor alle communicatie.
Interesse? Neem contact op met onze branding wizards en tover jouw logo om tot een waardig uithangbord voor jouw bedrijf.