De 4 belangrijkste voordelen van de nieuwe Google Analytics 4
Google heeft op 14 oktober een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd: Google Analytics 4 (afgekort: GA4). Het is een van de meest ingrijpende updates sinds het ontstaan van de tool en werd ontworpen om mee te kunnen met het snel veranderende landschap van Analytics.
Google Analytics 4 brengt niet enkel een volledig nieuwe interface met zich mee, maar ook een nieuwe en meer flexibele vorm van dataverzameling. Zo wordt het in de toekomst mogelijk om ook zonder het plaatsen van cookies anonieme data te verzamelen. Gezien de huidige Analytics op termijn gaat verdwijnen, is het belangrijk om er zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Hieronder zetten we de voordelen voor jou op een rij.
1. Uitgebreide customer journey
De manier waarop Google websites gaat meten is volledig veranderd. Het nieuwe datamodel is gebaseerd op events (een waardevolle interactie op een pagina) terwijl de huidige versie focust op sessies (het websitebezoek van een gebruiker). Dat maakt het mogelijk om alle interacties over verschillende platformen (cross platform; bijvoorbeeld tussen een website en een app) en over verschillende toestellen (cross device; bijvoorbeeld tussen een computer en een tablet) te verenigen in één dataset per unieke bezoeker. Zo krijg je een beter inzicht in de volledige customer journey van jouw klanten. Hierdoor kan je bijvoorbeeld zien dat een klant die je bedrijf heeft ontdekt via je website, dankzij een advertentie later een product aankoopt via je app.
2. Geavanceerde rapportage
Google Analytics 4 stelt geavanceerde rapportage functionaliteiten - die voordien enkel beschikbaar waren voor GA360-klanten (de premium versie van Google Analytics) - gratis ter beschikking. Dankzij de nieuwe tools kun je data nu op verschillende manieren onderzoeken, zonder dat je beperkt wordt door vooraf gedefinieerde rapporten. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om zelf eenvoudig gepersonaliseerde conversiefunnels te maken, segmenten te vergelijken en padanalyses uit te voeren.
3. Voorspellende analyses aan de hand van machine learning
Google Analytics 4 zet ook meer in op machine learning. Zo is het nu mogelijk om trend alerts te ontvangen en resultaten beter te voorspellen. Daardoor kunnen marketeers anticiperen op acties die hun klanten mogelijks in de toekomst zullen ondernemen en kunnen ze waardevolle doelgroepen gerichter targeten.
4. Meer gericht op privacy
Google anticipeert op de beveiligings- en privacy uitdagingen door meer gedetailleerde opties te voorzien om te voldoen aan de GDPR-regelgeving. Een van de nieuwe functies is een dataverwijderingstool. Hiermee kan er eenvoudig data worden verwijderd van websitebezoekers wanneer dat nodig is.
Ga er zo snel mogelijk mee aan de slag om al zoveel mogelijk data te verzamelen
Op dit moment is Google Analytics 4 in de bètafase, iedereen kan er dus gebruik van maken maar het is nog niet helemaal finaal. Volledig overstappen is dus geen goed idee. Wij raden wel aan om zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property op te zetten naast de oude versie (Universal Analytics) omdat je historische data niet meeneemt naar GA4. Dat wil zeggen dat je terug helemaal opnieuw begint van zodra de huidige Analytics verdwijnt. Hoe eerder je dus start met het verzamelen van data, hoe beter. Nu upgraden betekent dat je alvast historische data in Google Analytics 4 gaat opbouwen voor het moment dat je moet overstappen.
Wil je graag overstappen naar GA4? Onze performance marketers kunnen je hiermee helpen. Of houd onze blog in de gaten voor meer praktische tips!