Adverteren op Google? Doen!
Google Ads is een enorm veelzijdig marketingplatform, in deze blogpost leer je hoe dit platform waarde kan creëren voor uw onderneming.
Adverteren op Google? Doen!
Ben je het ook beu om actief op zoek te moeten gaan naar klanten? Of heb je net een investering gedaan in een nieuwe website of webshop, maar krijgt deze maar weinig relevant verkeer of valt de verkoop tegen?
Google Ads biedt de oplossing! Het is niet voor niets dat zo goed als elke succesvolle webshop dit platform inzet om meer omzet te genereren. Advertenties op Google zijn een waar godsgeschenk voor vrijwel alle ondernemingen die willen groeien door middel van bijvoorbeeld een hogere verkoop van producten of diensten, dankzij het genereren van leads of door klanten naar een fysieke winkel te lokken. Vele bedrijven die klaar zijn voor een opschaalfase maken met succes gebruik van Google Ads om de volgende fase in hun groei te bereiken.
In deze blogpost leggen we stap voor stap uit hoe je Google Ads inzet om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.
Wie zijn wij om je dat uit te leggen? Als Google Ads consultant hebben wij bijna meer dan 20 jaar ervaring (opgeteld ;) ) in het opzetten, optimaliseren en opschalen van accounts in verschillende sectoren.
Ready? Let’s go!
Google Ads biedt tal van voordelen voor ondernemingen. De toepassingen zijn quasi eindeloos op het gebied van online (maar ook offline) marketing. Toch proberen we je hier de waarde van dit advertentieplatform even te schetsen zodat ook jij (net zoals grote bedrijven en internationals) deze tool optimaal kan benutten en naar jouw hand kan zetten.
Google beschikt over enorm veel kanalen en opties om producten en diensten in de kijker te zetten. Daarom biedt het platform ook meerdere advertentievormen aan waarvan je de meeste vast wel zal kennen. Denk maar aan al die pre-rolls voor en tijdens je Youtube filmpje, super irritant; we know!
Hier even een korte opsomming van de verschillende campagnetypes beschikbaar via Google:
1. Search advertenties
Search advertenties zijn misschien wel de meest bekende en meest voorkomende Google advertenties. Dit type advertentie verschijnt bovenaan de organische zoekresultaten binnen Google Search. Dit type geeft je dus de mogelijkheid om op de bovenste positie te verschijnen en te targeten op specifieke keywords en doelgroepen.
2. Display advertenties
Display-advertenties zijn de banner-advertenties die worden getoond op de nieuwsartikelen, video's of websites waarop personen surfen. Met Google Ads kan je je advertenties weergeven op het Google Display Network, een verzameling van meer dan twee miljoen websites die meer dan 90% van de internetgebruikers over de hele wereld bereiken.
3. Discovery advertenties
Discovery-advertenties zijn visueel aantrekkelijke, gepersonaliseerde advertenties die verschijnen in de feeds van Google, op de YouTube-app, de Google-app en de Gmail-app. Ze zijn bedoeld om doelgroepen te bereiken op de momenten dat ze klaar zijn om nieuwe producten en services te ontdekken, op basis van signalen vanuit de datamodellen van Google.
4. Video advertenties
Video marketing op Google is heel gebruikelijk. Zo adverteer je via een aantal klikken op de meest bezochte website ter wereld, met tot met 8,5 miljard bezoekers per maand. Via Google partners bereik je ook een resem aan kwalitatieve websites met video content.
5. Performance max campagnes
Performance max-campagnes zijn de nieuwe troef van Google Ads, deze combineert alle bovenstaande advertentietypes in één campagne en wordt automatisch geoptimaliseerd aan de hand van Google's slimme algoritme.
- Potentiële klanten met hoge aankoopintentie bereiken
- Specifieke targeting
- Snelle impact
- Inzichtvolle data
- Flexibel budget
- Voorblijven op concurrentie (of alleszins niet achterlopen)
1) Potentiële klanten met hoge intentie bereiken
Misschien wel één van de grootste voordelen van Google Ads: het geeft je de keuze om enkel personen te bereiken die actief op zoek zijn naar je producten of diensten.
Door advertenties te tonen bij specifiek zoekgedrag dat aansluit bij jouw aanbod kan je consumenten bereiken die in verschillende fases van het aankoop- of beslissingsproces zitten. Zo verspil je geen advertentiebudget aan mensen die niet aansluiten bij je doelgroep.
Ook is de doelgroep op Google van hogere kwaliteit aangezien personen zelf op zoek gaan naar een product of dienst, in tegenstelling tot een advertentie die voorbijkomt op sociale media. Daarom noemen we SEA, oftewel Search Engine Advertising, ook wel een vorm van pull marketing, terwijl social advertising eerder push marketing is.
2) Specifieke targeting
Google is de koning onder de advertentieplatformen. Zo verslaat het Facebook en Instagram momenteel met twee vingers in de neus als het gaat over omzet in advertentie inkomsten. En dat is uiteraard met een reden: Google beschikt over enorm veel data om het juiste publiek te bereiken op het juiste moment. Zo kan je heel gemakkelijk targeten op demografie, bepaalde regio’s (tot op postcode niveau), interesses of levensgebeurtenissen.
Deze targeting is soms akelig accuraat aangezien google data verzamelt uit verschillende diensten zoals: Gmail, Maps, de Playstore, Android apparaten, YouTube, Google Search, wat we in ons winkelwagentje hebben geplaatst en waar, en nog veel meer.
3) Snelle impact
Het effect van adverteren via Google is vrij direct: de week nadat je een eerste campagne hebt opgezet zie je al meteen resultaten in de vorm van verkeer, leads, aankopen, telefoontjes, …
Dit hebben we te danken aan het grote zoekvolume op deze zoekmachine. Je verzamelt heel snel zoekvolume data aan de hand van je eerste campagnes. Het is een ware kunst om aan de hand van deze gegevens te optimaliseren om zo meer resultaten te realiseren. Zo kan je garanderen dat je je mediabudget op een zo efficiënt mogelijke manier benut.
4) Inzichtvolle data
Google Ads verzamelt heel wat data over hoe de verschillende campagnes presteren. Zo krijg je inzichten in, bijvoorbeeld, welke advertentieteksten het best werken, welke zoekwoorden het meeste verkeer genereren of welke targeting de duurste of net de goedkoopste conversies oplevert. Zo krijg je een duidelijk inzicht in welke campagnes of zoekwoorden winstgevend zijn, en welke juist niet.
Door een correcte tracking in te stellen voor je campagnes kan je ook makkelijk de resultaten uit Google Ads vergelijken met die uit andere kanalen. Door deze data te analyseren kan je slimme keuzes maken die de hoogste return on investment (ROI) garanderen.
5) Flexibel budget
Is Google Ads alleen weggelegd voor bedrijven met een groot marketingbudget? Absoluut niet. Met een relatief laag budget van bijvoorbeeld 10 euro per dag kan je al serieus wat waarde creëren als je weet waar je mee bezig bent.
Zo beslis je zelf hoeveel je uitgeeft aan welke campagnes en hoeveel je maximaal wil betalen voor een klik op een advertentie per specifiek zoekwoord. Eens de eerste conversies binnenlopen en de resultaten goed zijn, kan je altijd beslissen om het budget te verhogen. Hier krijg je dan weer een aantal schaalvoordelen bovenop die de prestaties een extra boost kunnen geven.
6) Wees voor op je concurrentie, of alleszins niet achter
De kans is vrij groot dat de concurrenten in je sector ook al inzetten op Google Ads, waardoor ze een groot deel van jouw potentiële klanten wegkapen. Zo adverteren sommige bedrijven zelfs op de merknaam van concurrenten om het verkeer van je onderneming te “stelen”.
Gelukkig heeft Google Ads naast zoekadvertenties ook heel wat andere campagnetypen mogelijk zoals display, discovery, video of performance max campagnes waar heel wat winsten uit te halen zijn.
Negeer de impact van een goed uitgewerkte Google Ads strategie dan ook niet langer en ga in de tegenaanval!
Conclusie
Het wonderlijke online marketing platform Google Ads kent enorm veel toepassingen die veel waarde kunnen toevoegen voor zowel B2B als B2C ondernemingen.
Google Ads inzetten voor jouw onderneming kent natuurlijk geen one size fits all-aanpak. Ben je benieuwd welke advertentiemogelijkheden via Google Ads van toepassing zijn voor uw onderneming? Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend advies op maat van uw bedrijf.
Maak vandaag nog je Google Ads account aan via deze link en claim een voucher ter waarde van €400 aan advertentietegoed voor uw onderneming! Uiteraard kunnen we je hier ook steeds mee helpen.