4 tips om je ads door de verstrengde Facebook targeting te loodsen
Werden je advertenties deze week opeens afgewezen door Facebook? Dan zijn je campagnes mogelijks het slachtoffer geworden van de verstrengde targeting-regels van Facebook die vanaf 7 december 2021 zijn ingegaan. Met deze beperkingen wil Facebook discriminatie op vlak van o.a. leeftijd, geslacht en locatie tegengaan; en dit voor campagnes die te maken hebben met werkgelegenheid, huisvesting of leningen. In deze blog geven we je de 4 belangrijkste tips om je campagnes terug up and running te krijgen!
Adverteren via sociale media is vandaag de dag één van de meest effectieve manieren om je gewenste doelgroep te bereiken en zo meer websiteverkeer, nieuwe klanten of hogere online verkoop te genereren.
Tot voor kort kon je deze doelgroep op Facebook en Instagram heel gericht targeten zonder al te veel beperkingen. Vanaf 7 december is dit voor specifieke campagnes en sectoren echter drastisch veranderd.
Lees verder om te weten of er ook voor jou iets is gewijzigd door de nieuwe Facebook policy en hoe je hier mee moet omgaan.
Doelgroepen: wie ziet jouw advertenties?
Het grote voordeel van sociale media is dat je zelf kan bepalen wie jouw advertenties wel of niet te zien krijgen met behulp van een arsenaal aan targeting mogelijkheden. Zo kan je je doelgroep samenstellen op basis van kenmerken zoals leeftijd, locatie of opleiding en kan je ook gebruik maken van de persoonlijke interesses die jouw doelgroep typeren.
Door slim om te gaan met deze mogelijkheden, kan je je advertenties dus heel precies laten zien aan de doelgroep die je wil aantrekken en net niet aan een doelgroep die je liever wil uitsluiten.
Nieuwe Facebook Policy
Omdat Facebook voortdurend stappen zet in het beschermen van hun gebruikers, passen zij hun beleid regelmatig aan. De meest recente aanpassing aan dit beleid is de uitbreiding van de ‘speciale advertentie categorieën’.
Speciale advertentie categorieën bestaan al een tijdje voor advertenties die vallen onder de categorie ‘maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek’. Om advertenties binnen deze topics te kunnen publiceren, moet je onder meer voldoen aan enkele extra voorwaarden en een heus verificatieproces doorlopen.
Hier worden nu 3 categorieën aan toegevoegd, namelijk:
- Leningen (ads voor creditcardaanbiedingen, autoleningen, lange termijn financiering, etc.)
- Werkgelegenheid (ads voor vacatures, stageplaatsen, professionele certificeringsprogramma’s, etc.)
- Huisvestiging (ads voor onroerend goed, verzekeringen voor huiseigenaren, hypothecaire leningen, etc.)
Maak je gebruik van advertenties die behoren tot één van deze categorieën? Let dan nu goed op. Sinds 7 december 2021 zijn onderstaande beperkingen van kracht waarmee Facebook discriminatie wil tegengaan:
- Targeten op basis van leeftijd en geslacht is niet meer mogelijk. Voor locatie-targeting moet je voortaan gebruik maken van een minimumradius van 15 km.
- Lookalike doelgroepen waarmee Facebook op zoek gaat naar gelijkaardige profielen zijn vervangen door speciale advertentie doelgroepen op basis van online gedrag en activiteit
- Het aantal interesses waarop je kan targeten wordt een stuk beperkter, en werkgerelateerde kenmerken zoals functies en branches verdwijnen
- Ook het uitsluiten van locaties en gedetailleerde targetingopties zijn niet langer mogelijk
Facebook advertenties een verloren zaak? Maar nee!
Voor veel bedrijven heeft dit een enorme impact op lopende en toekomstige advertenties. Dit hoeft echter niet te betekenen dat campagnes slechter gaan presteren. We geven enkele tips mee om de impact van de beperkingen te verkleinen:
- Ga meteen aan de slag
Indien jouw campagnes na 7 december 2021 niet voldoen aan de nieuwe policy, worden deze stopgezet. Daarom raden we aan om zo snel mogelijk je campagnes aan te passen op basis van de nieuwe policy indien deze vallen onder één van de drie nieuwe speciale advertentie categorieën. Hierdoor vermijd je dat je advertenties niet meer getoond zullen worden. - Houd je campagnes extra in de gaten
Aangezien de doelgroep van je campagnes er anders zal uitzien, is het heel belangrijk om de komende dagen/weken extra aandacht te geven aan de campagnes. Stel vragen als: Wat gebeurt er met het bereik? Hoe wordt de frequentie beïnvloed? En hoe evolueert de kost per klik? Zo kan je snel leren uit de wijzigingen in de doelgroep en bijsturen waar nodig. - Speel met copy en visuals
Nu je niet meer kan targeten op basis van kenmerken als leeftijd of geslacht, kan je nog wel creatief aan de slag met de copy en visuals van je advertenties. Als je bijvoorbeeld vacatures op senior niveau wil promoten, kan je in je copy duidelijk maken dat je op zoek bent naar iemand met x-aantal jaar ervaring. Bij advertenties voor huizen geschikt voor jonge gezinnen, kan je dan weer extra inspelen op de kindvriendelijke en veilige omgeving in de beelden voor je visual. - Ga slim om met interesses
Hoewel er minder mogelijkheden zijn om te targeten op basis van interesses, blijft dit een belangrijke troef om je doelgroep te verfijnen. Probeer interesses te selecteren die nauw aansluiten bij jouw gewenste doelgroep en houd hier bijvoorbeeld rekening met wat mensen van je gewenste leeftijdscategorie interesseert. Zo kan je door slim gebruik te maken van interesses toch je beoogde doelgroep bereiken.
SOS! Hulp Nodig?
Wil je meer weten over deze wijzigingen in de Facebook policy? Kan je hulp gebruiken bij bovenstaande aanpassingen? Of heb je gewoon advies nodig rond online adverteren?
Wij hebben een team van performance marketers voor je klaar staan die meteen in jouw advertentiecampagnes kunnen duiken en deze terug live krijgen. Mail ons en we komen binnen de werkdag bij je terug!