Employer Branding: jouw krachtigste wapen in de strijd om talent

The war on talent. Het klinkt dramatisch, maar het is ook echt een groot, langdurig probleem. Vaak zijn het niet de recruiters, maar de sollicitanten die uiteindelijk kunnen kiezen tussen verschillende opties. Of misschien liggen headhunters op de loer om jouw beste werknemers weg te lokken, en dan wil jij natuurlijk aan het langste eind trekken.

Hoe zorg je ervoor dat het niet door je ordinaire koffiezet is dat je gedroomde werknemer toch maar kiest voor de concurrent met Nespresso? Juist, door aan te tonen wat jij als werkgever nog meer te bieden hebt. Door niet alleen je koffiebeleid, maar je hele werkgeversimago te verbeteren. Enter: Employer Branding.

Je bedrijf is een merk, als werkgever ben je dat ook. Dus onvermijdelijk zit je met een werkgeversimago. En dit hoeft zeker niet slecht te zijn! Met de juiste strategie creëer je een employer brand die de concurrentie doet verbleken. Zo kiest je gedroomde nieuwe werknemer zonder verpinken voor jou én zorg je ervoor dat je huidige werknemers nergens liever zouden werken dan in jouw bedrijf. Dit hoeft niet noodzakelijk veel geld te kosten. De bedoeling is om het engagement van je huidige werknemers te verhogen én de interesse van nieuwe kandidaten op te wekken. Pull marketing, noemt dat dan. Het uiteindelijke resultaat? Tevreden werknemers, een betere kwaliteit van aanwervingen én een lagere wervingskost. Win-win!

Employer Branding gaat het over het formuleren van een ‘Employer Value Proposition’ (EVP), de USP van jouw bedrijf als werkgever. Deze EVP moet je dan succesvol in de markt zetten. Marketing meets HR, dus. Hoe ga je hiervoor te werk? Neem je marketingcollega bij de arm en stel je employer branding strategie op. Wat heb jij te bieden? Hoe ben jij als werkgever? Waarom zou iemand voor jouw bedrijf willen werken? Een goede employer brandingcampagne kan even waardevol zijn als een marketingcampagne voor je producten en diensten. Treat it as such en maak werk van een overtuigend werkgeversimago.

Het volgende stappenplan helpt je alvast op weg:

stappenplan employer branding

Hoe bepaal je jouw employer branding strategie?
Authenticiteit is cruciaal voor je werkgeversimago. Maar waar haal je authentieke info over jou als werkgever? Juist, bij je werknemers. In de meeste gevallen is de eerste stap dus het bevragen van je medewerkers over hun beleving. Dit gaat over alle aspecten van de ‘employee life cycle’: van de ervaringen bij de onboarding, de interne communicatie en het leiderschap, over het krijgen van carrièrekansen, opleiding en coaching tot aspecten als work-life en verloning. En om dan te kijken of je goed bezig bent, moet je natuurlijk gaan vergelijken. Hoe doe jij het, op basis van de data die je werknemers je bezorgden, ten opzichte van concurrent-werkgevers? De zaken waarop je beter scoort dan concurrenten kan je vertalen naar een EVP. Zijn er zaken waarop je minder goed scoort dan de concurrenten? Geen paniek, deze informatie is uitstekende input voor het perfectioneren van je talentbeleid.

De EVP kunnen we zowel intern als extern vermarkten op basis van vooropgestelde targets en met behulp van alle technieken en tactieken uit de moderne marketing en marketingcommunicatie:

  • Doelgroepen bepalen, segmenteren en targeten
  • Een creatief concept uitwerken
  • On- en offline communicatie, zowel intern als extern (video, personeelsmagazine, testimonials, events, job fairs, social media, gadgets, kantoor interieur, ambassador programs, etc.)
  • Digitale Marketing (Career Site optimisation, SEO/SEA, Remarketing, etc.)
  • Content Marketing
  • Rekruteringscommunicatie en mediaplanning

Let's get to it!
Handen uit de mouwen! Je plan is er, dan moet je het nog uitvoeren. Samen met je marketingcollega’s kan je in no time goede resultaten boeken. Vergeet deze resultaten zeker niet te meten, zodat je perfect weet wat aanslaat en wat niet. Verder is het een kwestie van continu te monitoren en bij te schaven aan de hand van feedback. En te zorgen voor de juiste koffie 😉

Heb je niet de juiste expertise in huis, of laat je jouw Employer Brand toch liever aan professionals over? Stuur ons dan zeker een mailtje, wij helpen je graag verder!