20 augustus 2021

Hoe design thinking als leidraad kan dienen voor innovatie

Terug naar overzicht

Design thinking is een oplossingsgerichte methodologie om problemen aan te pakken, uitdagingen aan te gaan, doelen te behalen of assumpties uit te dagen. Dit heeft dus niets te maken met de enge term van het woord design, maar eerder met het zoeken van creatieve oplossingen voor complexe vraagstukken. De continue herhaling van 5 stappen brengt je dichter en dichter bij een oplossing: empathise, ideate, define, prototype, test en start all over again.

blog-image

1. Empathise

Empathy is key
Welk probleem wil je precies oplossen? Dit kan je het best achterhalen door je focus te richten op de personen die het probleem ervaren. Probeer je dus zo goed mogelijk in te leven. Zo kan je dicht tot de kern van het probleem komen zonder dit proces te laten vertroebelen door assumpties en je eigen expertise.

The important thing is not to stop questioning. Curiosity has its own reason for existing.
- Albert Einstein

Let's get to it!
Maak contact met je doelgroep, observeer en luister naar diverse invalshoeken. Probeer het beoogde vraagstuk van alle kanten te bekijken.

Er zijn allerlei methodes om je doelgroep te leren kennen. Het doel is om zoveel mogelijk informatie en insights te verzamelen die alle aspecten van het probleem uit de doeken doen. Gerichte interviews met veel open vragen vormen een goed starting point. Denk aan gespreksgroepen, reviews, interviews of enquêtes.

2. Define

A little perspective goes a long way
Nu we onze doelgroep eens goed aan de tand hebben gevoeld en alle verhalen en inzichten hebben verzameld kan het werk beginnen. In deze fase gaan we de vergaarde inzichten analyseren en het kernprobleem definiëren. Leg de verschillende problemen naast elkaar en cluster deze in thema’s. Zo krijgen we een compleet nieuwe blik op het origineel vraagstuk en kunnen we de zogenaamde POV destilleren.

Let's get to it!
De POV, kort voor Point Of View, bestaat uit 3 elementen:

  1. Who are you? Over wie gaat het? Leer je gebruikers kennen
  2. What’s up? Wat is het probleem? Of het verlangen dat jij kan oplossen?
  3. Why tho? Wat zijn hun motieven, wat heb je over hen geleerd in de empathise fase?

Een goede POV is geformuleerd vanuit de specifieke groep mensen die je tracht te helpen maar zonder enige technologische of economische beperkingen. Maak je POV ook niet te breed, zo houd je een specifiek en haalbaar doel voor ogen.

Op basis van je POV kan je “How Might We” vragen definiëren. Zo breek je je probleemstatement open en kan je de basis leggen van je brainstormsessies in een volgende fase. Let er hierbij weer op dat je ze niet te breed of te eng definieert.

Voorbeeld: Een gehaaste moeder van twee haast zich naar de bushalte om, daar aangekomen, een half uur te wachten op een bus terwijl ze haar kinderen moet entertainen zonder haar mede-pendelaars te storen.

  • HMW make waiting time exciting?
  • HMW remove waiting time?
  • HMW use the kid’s energy to entertain fellow passengers?

3. Ideate

I got 99 problems but finding solutions ain’t one
Met onze POV- en HMW-vragen als basis kunnen we als team brainstormen over mogelijke oplossingen. Twee vuistregels: 1) Elk idee is een goed idee 2) Kwantiteit over kwaliteit.

Houd in gedachten dat brainstormsessies geen doel op zich zijn en dat deze ook geen hapklare oplossingen zullen aanbieden. Wél is het een methode om een gezamenlijk perspectief te ontwikkelen en de zaadjes voor latere ontwikkelingen te planten.

Let's get to it!
De nodige ingrediënten voor een geslaagde brainstorm:

  1. Preperation is everything.
    Zorg ervoor dat je POV- en HMW-vragen waterproof zijn en gedragen worden door het voltallig team.
  2. Follow the leader.
    Elke brainstorm kan een facilitator gebruiken, deze heeft de zware taak om de groep op het juiste spoor te houden en alle ideeën neer te pennen.
  3. Mission possible.
    Leg een duidelijke missie vast, een doel dat je op het einde van de sessie wil halen.
  4. Tick tock on the clock.
    Limiteer de tijd, dit zal de creative juices alleen maar harder laten vloeien.
  5. Yes, we can!
    Elk idee is een goed idee, en waardig om overwogen te worden. Good vibes only.
  6. And the category is.
    Op het einde van de sessie laat het team hun favorieten kiezen. Werk in categorieën zodat de minder haalbare ideeën niet meteen het onderspit delven.

4. Prototype

Experimenteren kan je leren
Zo. Het probleem is duidelijk, oplossingen in overvloed. Nu is het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Door prototypes te bouwen en te testen kan je snel en goedkoop vooruitgang boeken, onenigheid in de kiem smoren én je ideeën testen bij de doelgroep. Door moeilijke processen of beslissingen te visualiseren in een prototype wordt het makkelijker om knopen door te hakken en iedereen op eenzelfde lijn te krijgen.

Let’s get to it!
Dit is de tijd om te experimenteren met als doel de meest geschikte oplossing te vinden voor elk probleem dat gedefinieerd werd in de vorige fases. We proberen zoveel mogelijk feedback te verzamelen en de prototypes te testen. En dat tot alle mogelijkheden onderzocht zijn.

Design thinking

5. Test

Reality? Check!
Dit is de laatste fase van het design thinking proces. Maar niet getreurd, dit is een iteratief proces, een infinite loop waar je steeds blijft streven naar een zo ideaal mogelijke oplossing. Door je prototypes te testen met je gebruikers in hun natuurlijke biotoop komen we tot zeer waardevolle feedback. Dit zal ervoor zorgen dat we onze POV kunnen bijsturen, mogelijk andere HMW-vragen stellen en zo een nog beter prototype kunnen creëren.

Let’s get to it!
Begin hier zeker niet te laat mee, zodat je de hypotheses en assumpties kan testen. Hieronder enkele richtlijnen.

  1. Destination known.
    Wat wil je precies testen? Specifieer een duidelijke vraag waar je een antwoord op wil.
  2. For real.
    Maak de testomgeving zo realistisch mogelijk. Dit gaat het meest realistisch gedrag en de meest authentieke emoties opwekken.
  3. Show, don’t tell.
    Geef je testers de tijd en vrijheid om zichzelf wegwijs te maken.
  4. The more the merrier.
    Als je meerdere prototypes kan testen is dit zeker een goed idee. Zo kunnen je testers de alternatieven tegen elkaar opwegen.
  5. We got you on tape.
    Probeer je testen op te nemen, in audio, video of zelfs machinematige gedragsmetingen. Zo heb je meer en correctere testdata.
  6. Clueless.
    Een test is zinloos als je niets doet met de data achteraf. Maak een grondige analyse van je data zodat je je conclusies kan staven.

Conclusie

De design thinking methode is niet alleen voor designers. Het is een methode die tot ieder doel kan gebruikt worden om tot innovatieve oplossingen te komen. Het is een proces dat de gebruiker centraal stelt in elke stap. Het laat ons toe om ons werk voortdurend in vraag te stellen en bij te spijkeren waar nodig. Verbetering en verandering van koers maken deel uit van het proces. Het is een onmiskenbaar krachtige tool om tot “out of the box” oplossingen te komen die niet de problemen van vandaag oplossen, maar misschien wél die van morgen.

Overtuigd van de voordelen van design thinking, maar laat je het liever over aan de professionals? Neem gerust contact op, we kijken graag hoe verschillende methoden dé oplossingen kunnen bieden voor jouw uitdaging.

Ditte Van Lishout

UI Designer

hello@unikoo.be

Terug naar overzicht
newsletter

Nieuwsbrief

Hapklare weetjes over marketing, digitalisering, recruitment en zoveel meer? Meld je aan op onze nieuwsbrief.